شهید مطهری نقش آرایشگری و پیرایشگری تفکر اسلامی را داشت
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۶۸۸۹۰
به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی مهدویراد، دبیر علمی همایش «بازاندیشی آراء استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز»، ششم مرداد در نشست خبری با خبرنگاران با ابراز امیدواری برای اینکه اتفاق خاص و مهمی در جریان این همایش رقم بخورد، گفت: در سالهای آستانه پیروزی انقلاب که اندیشههای راستگرایانه، چپ، سوسیالیستی و .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خاطره رهبری در مورد شهید مطهری
وی به ذکر خاطرهای از مقام معظم رهبری در این زمینه پرداخت و افزود: در مشهد در محضر رهبری بودیم و طلبه جوانی با لحنی تند به نبودن کتاب مفید برای پاسخگویی به شبهات آن دوره انتقاد کرد و حوزه را مقصر دانست که چرا کتابی تولید نکرده است، رهبری فرمودند که با وجود کتب استاد مطهری بیانصافی میکنی.
وی افزود: مقام معظم رهبری در آن جلسه فرمودند که افکار و اندیشههای شهید مطهری بتن آرمه است؛ حقیقتاً استاد مطهری به لحاظ طرح مسائل فکری، اندیشگی و تمدنی اسلام بینظیر است؛ اصحاب قلم را به یادداشتهای ایشان معطوف میکنم؛ وی گفته است که مطالعات من از 16 سالگی منظم بوده است؛ بخش مهمی از یادداشتهای وی در 31 جلد چاپ شده و زاویه نگاههای فراوانی در آن وجود دارد که وی بنا داشته در آن سمتوسو مطلب بنویسد.
مهدویراد تأکید کرد: شهید مطهری به معنای واقعی مصلح و اندیشمند بود و اگر به مجموعه آثار وی مراجعه شود در بخش اصلاح و مصلحان مطالب بسیار مهمی وجود دارد؛ ایشان در اندیشه بوده که جریان اصلاح یکصد سال اخیر را تحلیل کند و در این راستا اندیشه بیش از 40 اندیشمند عرب و غیرعرب را گردآوری کرده است.
استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: آثار ایشان گنجینه بسیار عظیمی و دریای موجخیزی است که میتوانیم از آن بهره فراوان ببریم؛ بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری در همین راستا بر این اندیشه شد تا به همت دغدغهمندان جریانات فکری امروزی حادثه نو و گردهمایی متفاوتی را با برپایی این همایش رقم بزند.
برخی محورهای همایش
دبیر علمی همایش به محورهای آن اشاره و تصریح کرد: قرآن و پرسشهای نوپدید، فهم دین، ایمان، عقلانیت، الحاد جدید، علم دینی و ...؛ سنت و مدرنیته، پیشرفت و انحطاط، سبک زندگی، اسلام و ایران، تمدن اسلامی، تاریخاندیشی، جهانیشدن و هویت ملی، انقلاب و اصلاح، تقلید و استقلال فکری، مسئله خودی و تربیت و جامعهسازی، معنویت، گسست نسلی، آسیبهای اجتماعی، عدالت اجتماعی، روحانیت و نظام سرمایهداری از جمله موضوعات این همایش است.
دبیر علمی همایش افزود: عدالت اقتصادی، ربا و بانکداری، ذاتگرایی و برساخته بودن معنا، من دیگری و گفتوگوهای بینافرهنگی، تجرد و تاریخی بودن عقل، اعتباریات و علوم اجتماعی، حکمرانی و حقوق بشر، آزادی، خرافات، زن، خانواده، انتقاد و نقدپذیری از دیگر موضوعات این همایش است که علاقهمندان میتوانند آثار خود را در این زمینه ارسال کنند.
وی ادامه داد: اندیشمندانی که قصد دارند قلم بزنند باید تلاش کنند تا بحث نو و همسو با دغدغههای امروز ارائه دهند و موضوعات تحقیقی را هم عمق دهند و هم گامی به جلو باشد، از جمله در بحث مرجعیت قرآن که امروز یکی از موضوعات جدی است. یکی از فضلا مواد و مطالب استاد را در بحث مرجعیت جمعآوری و تحلیل کرده بود که حاوی مطالب نو و زاویهدار زیادی بود که برای بنده تعجبآور بود.
مهدویراد ادامه داد: برخی مصلحان پیرایشگر و برخی آرایشگر هستند؛ برخی دغدغه زدودن تحریف از فکر اسلامی را دارند و برخی توانمند ساختن آن را در رویارویی با پرسشهای زمانه و به جرئت میتوان گفت که شهید مطهری در آثارش هم آرایشگری و هم پیرایشگری کرده و هم دغدغه خلوص آثار اسلامی و هم دغدغه توانمندی را داشته است و از جمله در مباحث اسلام، ایران، جهانیشدن، هویت ملی و ... .
دغدغههای مطهری در اواخر عمر
وی افزود: استاد مطهری در چندسال آخر زندگی خود به مسائل اقتصادی و فلسفی در حوزه مطالعات و گرایشات فکری مختلف مانند بحث نظام سرمایهداری، فقه و حقوق و بازشناسی مکتب دینی تمرکز بیشتری کرده بود؛ وی زمان نزدیک به پیروزی انقلاب جزوه وظائف حوزههای علمیه در جهان امروز را تدوین کرد که نشان میدهد ایشان همزمان با جریانات فکری حرکت و مصلحی بر فراز دیدهبانی بلندی بود که دغدغه داشته و همه چیز را مینگریسته است.
استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: شهید مطهری مصاحبهای داشتهاند که اصل آن را نیافتیم؛ ایشان در آن فرموده بود آنچه گفته و نوشتهام در مواجهه با مسائلی بوده که اتفاق میافتاده و باید پاسخ میدادم؛ دو گونه موضوع و موضع در آثار شهید مطهری وجود دارد که هر دو را میتوان در روزآمدکردن استفاده کرد. البته برخی مصادیق مانند بحث تساوی دیه زن و مرد که امروز مطرح است بحث دیگری است.
مهدویراد تأکید کرد: چگونگی میراث فکری و آثار اندیشگی دین در آثار ایشان در قالب ثابت، متغیر، اسلام و مقتضیات زمان (که اولینبار علامه طباطبایی آن را مطرح کرد و بعد ایشان به صورت گسترده به آن پرداخت) و مواضع استاد میتواند جهتدهی برای پژوهش داشته باشد؛ بخش دیگری از مطالب ایشان نیز به صورت یادداشت و سخنرانی مطرح شده که باید بهروز شود از جمله مسائل زن، حقوق فردی، شهروندی، اجتماعی، حاکمیت و حکومت، آرای مردم و انطباق آن با دموکراسی و ...؛ لذا بخش قابل توجهی از بنمایههای کلام در آثار شهید مطهری وجود دارد.
استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: نوع حرکت او آرام و مؤثر به معنای واقعی کلمه موتور حرکت انقلاب و حفظکننده حرکتها از تحریف و کجروی آن هم بدون سر و صدا بوده است.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: قرآن ایکنا قم مطهری مهدوی راد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۸۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران
۴۵ سال از شهادت استاد مرتضی مطهری میگذرد، ترور شهید مطهری دومین ترور سیاسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود، از فروردین ۱۳۵۸ یعنی کمتر از دوماه پس از پیروزی انقلاب، موج ترورها علیه شخصیتهای روحانی و نظامی انقلاب آغاز شد. اتفاقی که البته امروز به شکلی دیگر و توسط دشمنان جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه دارد.
ساعت حدود ۷ شب بود که تیم سه نفره ترور، شامل بصیری، نیکنام و وفا قاضیزاده مقابل منزل شهید مطهری در خیابان دولت تهران توقف میکنند.
نقشه اولیه ترور او در همان منطقه بود، اما هوشیاری راننده آیتالله مطهری و وضعیت بد منطقه از نظر ترور، مانع کار تروریستها میشود.
آنها خودروی استاد مطهری را تعقیب میکنند. احتمالا راننده خیابان شریعتی را به سمت پل سیدخندان کنونی آمده و بعد از عبور از خیابان سهروردی به میدان هفت تیر رسیده و با گذر از خیابان مفتح به سمت میدان کنونی سپاه رفته بود. بعد از آن هم وارد خیابان فخرآباد شده تا به منزل مرحوم یدالله سحابی برسد.
جلسه آن شب برخلاف آنچه تصور میشود جلسه شورای انقلاب نبود، بلکه جلسه موسسه متاع (مکتب تربیتی ـ. اجتماعی علمی) بود که در سال ۱۳۳۷ تاسیس شده بود و به مسائل اجتماعی میپرداخت، اما به دلایل امنیتی هیچ سندی از خود ثبت نکرده بود.
خودرو تروریستها در ضلع مقابل خیابان پارک شده بود. قاتل (محمدعلی بصیری) هم پشت دیوار منزل سحابی کمین کرده و منتظر استاد مطهری بود. ظاهرا نفر دیگری (حمید نیکنام) هم سر کوچه کشیک میداده است.
تروریستها چراغی که ساکنان محل در پارک امینالدوله ـ. محل فعلی خانه مداحان ـ. برای روشنایی و امنیت محله گذاشته بودند را خاموش کرده بودند و با استفاده از تاریکی شب موفق به چنین کاری شدند.
ساعت حدود ۲۲:۴۰ شب جلسه تمام میشود و استاد مطهری عزم منزل میکند. ظاهرا قرار بر این میشود که با خودروی آقای ترخانی به شمیران ـ. منزل شخصی خود ـ. برود.خودرو ترخانی سرکوچه پارک شده بود. یدالله و عزتالله سحابی چند قدمی استاد مطهری را بدرقه میکنند تا این که آقای مطهری به سر کوچه میرسد.
ظاهرا در این هنگام است که قاتل اصلی به استاد مطهری نزدیک میشود و او را به نام صدا میکند و پس از برگشتن آیت الله مطهری گلولهای به زیر گوش او شلیک میکند که از ابروی چپش خارج میشود.
قاتل پس از این اقدام، ظاهرا از طریق یک کوچه فرار میکند و خود را به اتومبیل پیکان استیشنشان میرساند و با دو نفر دیگر به سمت شرق تهران فرار میکنند.
گروه فرقان خود را یک گروه مسلمان متکی بر اصل توحید میدانست و اهداف خود را بر اساس تفسیر قرآن مشخص میکرد. این گروه معتقد بود تفسیر قرآن کریم تنها کار امامان است و هر کسی جز امامان معصوم دست به تفسیر قرآن بزند، کارش خلاف اسلام است.
استاد مطهری در جریان انقلاب از تفکرات و ایدهها و دستورات حضرت امام تبعیت میکردند و همواره در پی اجرای فرامین حضرت امام در مورد نهضت بودند. در این مورد آیت الله طاهری خرم آبادی میگوید؛ اگر چه دار التبلیغ کارش را بعد از تبعید، شروع کرد، اما آن رونقی که باید میگرفت پیدا نکرد و آخرش هم به جایی نرسید؛ چون مهر تایید امام به مسئله دار التبلیغ زده نشد و این موسسه از این مطلب انتزاع میشد که یک حرکتی است در مقابل امام و نهضت امام مخصوصا این که مقدمات آن مصادف بود با مخالفت امام و همان زمانی که امام تبعید شدند.
اینها یکسری مسائلی را تداعی میکرد که اینجا یک مرکزی است در برابر نهضت و در برابر امام. چند سال بعد که به مرحوم استاد مطهری اصرار کرده بودند که یک درس در آنجا برقرار کند. ایشان با مشورت امام اجازه او به آنجا رفت؛ و الا همین طوری خودش برای تدریس به دار التبلیغ نرفت، یعنی با این که مسئله آن شدت وحدت خودش را از دست داده بود و جنبه عادی پیدا کرده بود و یک موسسهای شده بود برای تربیت مبلغ ولی باز شهید مطهری در برابر اصرار آنها به تنهایی تصمیم نگرفته بود.
همچنین شهید مطهری حلقه وصل و رابط امام با انقلابیون و مردم بود. در این مورد مرحوم حجت الاسلام موحدی ساوجی میگویند:در تهران آیت الله مطهری و چند نفر با امام مع الواسطه در ارتباط بودند و آنها بودند که پیغامها را به کل افراد انقلابی در سطح تهران میرساندند پیامها معمولا در قم گرفته میشد، اما یک سالی را که ترکیه بودند ارتباطی با خارج نداشتند. ولی در زمانی که در عراق بودند با پیروزی انقلاب و لو با واسطه ارتباط برقرار میکردند افراد میرفتند و پیامها را شفاهی از امام میگرفتند و میآمدند و عمل میکردند و یا به وسیله مکاتبه و نامه ارتباط انجام میشد، اما در واقع این ارتباط وجود داشت.
بدون تشبیه بگویم دوران تبعید امام از ترکیه به عراق تا سال ۵۷ و بازگشت امام به ایران تقریبا غیبت صغرای ولی عصر (روحی نه الفداء) بود که ملت ایران در میان خودشان امام را نداشتند، اما کسانی که نایب امام بودند وکیل و رابط بین امام و مردم بودند هر چند که این وکالت و نیابت نبود امام مردم میدانستند و میشناختند که اینها افراد مورد اعتماد امام هستند و از این طریق رهنمودها و پیامها را میگرفتند و عمل میکردند.
استاد مطهری در تمام میدان مبارزه حضور فعال و جدی فعال داشته است. از پخش اطلاعیهها تا شرکت در قیامها صحنه گردان میدان بود. استاد ابتدا در پخش اطلاعیهها تا شرکت در قیام سال ۴۲ نقش فعال داشتند. بارها از سوی عمال رژیم شاه بازداشت شده و زندانی شده بودند. اختلافات بین روحانیون را از بین میبرد و مانع انفکاک در صفوف مبارزه میشد. استاد در جذب نسل جوان و روشنفکر به خصوص بعد از راه انداختن حسینه ارشاد نقش فوق العادهای ایفا کردند. جذب نسل جوان نه تنها در دوران قبل از پیروزی انقلاب موثر واقع شد بلکه بعد از دوران پیروزی و جنگ برای کشور و انقلاب موثر واقع شد.
از نگاه شهید مطهری، بزرگترین ضربهای که بر پیکر اسلام وارد شد از روزی شروع شد که سیاست از دیانت منفک گردید؛ و طرد دین از سیاست به معنای جدا کردن یکی از اعضای پیکر اسلام بود. با این حال در جهان تشیع، تفسیر «اولی الامر» متفاوت با برداشت اهل سنت است و هدف امثال سید جمال نیز مسلماً این نبوده است تا با ندای همبستگی دین و سیاست به استبداد سیاسی قداست دینی دهند، بلکه هدف، بیداری مسلمانان در دخالت در سرنوشت سیاسی و وابسته ساختن به دین بوده است.
شهید مطهری در بحث امامت و رهبری با ظرافت خاصی جدایی دین از سیاست را به منزلهی جدایی روحانیت از سیاست و حکومت به شمار آورده و معتقد است، بزرگترین آرزوی دوستداران ترقی اسلام باید توأم شدن سیاست و دیانت باشد:
نسبت این دو با هم نسبت روح و بدن است. این روح و بدن، این مغز و پوست باید به یکدیگر بپیوندند. فلسفهی پوست، حفظ مغز است. پوست از مغز نیرو میگیرد و برای حفظ مغز است.
اهتمام اسلام بر امر سیاست و حکومت و جهاد و قوانین سیاسی، برای حفظ مواریث معنوی، یعنی توحید و معارف وحی و اخلاق و عدالت اجتماعی و مساوات و عواطف انسانی است.
شهید مطهری از مهمترین نیروهای انقلاب اسلامی بود و شاید مهمترین تعریف از این شهید بزرگوار را امام خمینتی (ره) بیان کردند.
خدمتی که مرحوم مطهری به نسل جوان و دیگران کرده است، کم کسی کرده است. آثاری که از او هست، بی استثنا، همه آثارش خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم: «بی استثنا آثارش خوب است». ایشان بی استثنا آثارش خوب است؛ انسان ساز است؛ برای کشور خدمت کرده است. در آن حال خفقان، خدمتهای بزرگ کرده است این مرد عالی قدر